przetargi
Pokaż dane kontaktowe

Bezpłatny wzornik

Blog

Atria Polska – świat druku fleksograficznego , miejsce gdzie dowiecie się co to jest drukarnia fleksograficzna , druk fleksograficzny, jak wyglądają różne procesy w drukarni flekso, dlaczego nie zawsze używa się folii, jak dobierać papier do projektu ekologicznych, zapraszam do śledzenia wpisów.

Projektowanie etykiet – jak zrobić to samodzielnie?

27 kwietnia 2023

Aktualności o fleksografii Fleksografia ogólnie Fleksograficzne trendy Informacje o druku

Jeśli przyjrzeć się dowolnemu produktowi na półce sklepowej lub stoisku internetowym, okaże się, że jakość właściwej zawartości opakowania tylko częściowo stanowi o jego sukcesie sprzedażowym. W równej mierze na sprzedaż wpływa bowiem całościowy branding marki. Kluczową rolę w pierwszym zetknięciu klienta z produktem odgrywa jego opakowanie – definiowane bezpośrednio przez projekt etykiety. O ile druk etykiet, zwłaszcza na większą skalę, najlepiej zlecić profesjonalnej firmie, o tyle projektowanie etykiet na produkty to temat, do którego spokojnie można podejść samodzielnie.

Projekt etykiety a sukces sprzedażowy

Dlaczego w ogóle projekt etykiety jest tak ważny? Etykieta produktowa pełni oczywiście funkcję informacyjną. Producent jest zobowiązany umieścić na niej konkretne dane, co regulują odpowiednie przepisy. Oprócz tego jednak samo opakowanie produktu jest wyjątkowo skutecznym narzędziem marketingowym, które w znacznym stopniu decyduje o sukcesie sprzedażowym. Niezależnie od tego, czy w grę wchodzą projekty etykiet na wino, projektowanie etykiet na miód czy też projektowanie etykiet na świece, „naklejka” na produkcie jest jego wyjątkowo istotnym elementem. Pierwsze zetknięcie klienta z towarem to właściwie nie kontakt z zawartością opakowania, ale właśnie z tym, co widoczne jest na zewnątrz – to właśnie etykietę widzi klient na półce sklepowej na długo przed tym, zanim oceni jakość samego produktu. Dlatego też dzięki charakterystycznemu designowi i spójności wizji producent jest w stanie wyróżnić swój produkt na tle innych i tym samym przyciągnąć uwagę potencjalnych nabywców.

Projektowanie etykiet na produkty – dlaczego warto spróbować samemu?

Nie każdy oczywiście będzie w stanie stworzyć samodzielnie etykietę produktową. Proces ten dla niektórych już na wstępie może okazać się zbyt wymagający – w końcu liczy się nie tylko pomysł na etykietę, ale także niezbędne minimum umiejętności graficznych. W takiej sytuacji najlepiej będzie postawić na współpracę z profesjonalnym studiem graficznym. Samodzielne tworzenie etykiet na butelki, żywność czy jakiekolwiek inne towary własnego wyrobu ma jednak liczne zalety i zdecydowanie warto spróbować tutaj swoich sił. Ponadto istnieje wiele internetowych edytorów graficznych bazujących na szablonach stworzonych przez projektantów, dzięki którym projektowanie etykiet na własne produkty może okazać się łatwiejsze i bardziej satysfakcjonujące, niż myślisz. Dlaczego warto samodzielnie podejść do tematu?

projektowanie etykiet

Co musi znaleźć się na etykiecie?

Wbrew pozorom producent nie ma pełnej dowolności w zakresie tego, co powinno znaleźć się na etykiecie towaru. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego stwierdza, że producent ma obowiązek udzielić konsumentowi zrozumiałych danych na temat produktu. Tworząc etykietę dla swojego towaru, oprócz przedstawienia nazwy produktu czy logotypu marki, które to zazwyczaj stanowią centralną część etykiety, producent nie może więc zapomnieć o danych takich jak chociażby skład produktu, zawartość netto, data wyprodukowania i termin przydatności do spożycia czy warunki przechowywania. Więcej na ten temat znajdziecie we wpisie, w którym krok po kroku odpowiadamy na pytanie, jakie informacje powinny znaleźć się na etykiecie.

Projektowanie etykiet – na co zwrócić uwagę?

Niezależność w projektowaniu własnej etykiety pozwala osiągnąć twórcy wizerunkową spójność, co z pewnością przełoży się na sukces sprzedażowy – to zdecydowanie najważniejsza z zalet. Każdy zainteresowany podejdzie do tematu po swojemu, kilka uniwersalnych kwestii warto jednak mieć w pamięci przez cały czas pracy nad własnym projektem etykiety.

  • Etykieta = wizytówka

Nie lekceważ marketingowej mocy etykiety produktowej! Klient już przy pierwszym zetknięciu z nią powinien poczuć się zainteresowany. Dlatego też dopracuj starannie każdy detal. Kształt etykiety, zastosowane kolory, czcionka, układ elementów czy umieszczone na niej informacje – te wszystkie elementy będą miały niebagatelny wpływ na rozpoznawalność produktu.

  • Kreatywność ponad wszystko

Inspirowanie się podobnymi produktami czy też designem innych marek to podczas tworzenia własnej etykiety nic dziwnego. Postaraj się jednak zawrzeć w projekcie swój własny, niepowtarzalny styl i zadbać tym samym o to, by twoja etykieta była inna niż wszystkie.

dobra etykieta produktowa

  • Czytelna komunikacja

Niezależnie od tego, czy zamierzasz stworzyć projekt etykiety na wino, naturalny kosmetyk czy odzież, nie zapominaj o informacyjnej funkcji opakowania towaru. Etykieta produktowa to medium, które umożliwia błyskawiczne nawiązanie kontaktu z klientem oraz zdobycie jego zaufania. Oprócz podania niezbędnych informacji, korzystaj z chwytliwych haseł i bezpośrednich zwrotów.

  • Względy estetyczne

Projektowanie etykiety to konieczność połączenia ze sobą wielu istotnych elementów na bardzo małej przestrzeni. Zwróć więc uwagę na odpowiednie zagospodarowanie miejsca na etykiecie i ułożenie jej poszczególnych elementów względem siebie. Obok informacji to właśnie warstwa wizualna ma tutaj największe znaczenie. Przy użyciu odpowiednich kształtów, kolorów i czcionek postaraj się oddać niepowtarzalny charakter produktu.

  • Kwestie techniczne

Pamiętaj, że twoja etykieta powinna być nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale także właściwie przygotowana do druku. Zwróć uwagę na spady drukarskie, zachowanie odpowiednich odległości między treścią a krawędziami etykiety, właściwym formacie (najczęściej PDF, TIFF lub JPG) czy wreszcie optymalnej rozdzielczości.

Projektowanie etykiet shrink sleeve

Chcąc zaprojektować opakowanie własnego towaru, należy pamiętać, że etykiety mogą być drukowane na materiałach różnego rodzaju. Tworzenie etykiet na butelki czy też inne opakowania o bardziej typowym i nieskomplikowanym kształcie najczęściej będzie wiązało się z wyborem etykiet samoprzylepnych czy chociażby owijek na butelki. Tutaj projekt etykiety właściwie nie będzie różnił się od etykiety umieszczonej na produkcie. Nieco inaczej rzecz wygląda w przypadku etykiet shrink sleeve, które często stosuje się w przypadku produktów o niestandardowych wymiarach. Etykiety termokurczliwe pod wpływem temperatury kurczą się, dopasowując do rozmiarów i kształtu produktu. Etykieta finalnie nałożona na produkt może więc wyglądać nieco inaczej niż jej wstępny projekt. By uniknąć nieporozumień, warto skonsultować swoje działania ze specjalistami w tej branży. Doradcy technologiczni Atria chętnie podpowiedzą, jak podejść do kwestii projektowania etykiet termokurczliwych.

Samodzielne projektowanie etykiet na produkty a druk

Stworzenie oryginalnej etykiety na własny produkt to spory krok do przodu, jednak do pełnego sukcesu brakuje wciąż profesjonalnego druku. W tym zakresie warto nawiązać współpracę z zaufaną drukarnią. Specjaliści Drukarni Fleksograficznej Atria nie tylko zadbają o jak najwyższą jakość wykonania twojego zlecenia, ale z pewnością doradzą już na etapie tworzenia własnego projektu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą bogatą ofertą.

zobacz starsze wpisy >