przetargi
Pokaż dane kontaktowe

Bezpłatny wzornik

Blog

Atria Polska – świat druku fleksograficznego , miejsce gdzie dowiecie się co to jest drukarnia fleksograficzna , druk fleksograficzny, jak wyglądają różne procesy w drukarni flekso, dlaczego nie zawsze używa się folii, jak dobierać papier do projektu ekologicznych, zapraszam do śledzenia wpisów.

Jakie informacje powinny znaleźć się na etykiecie?

30 stycznia 2023

Aktualności o fleksografii Fleksografia ogólnie Fleksograficzne trendy Informacje o druku

Każdy produkt niezależnie od branży, który ma trafić na rynek, musi posiadać etykietę. By towary mogły trafić do obrotu, niezbędne są nie tylko testy jakości i bezpieczeństwa, ale także odpowiednie oznakowanie produktów, obwarowane konkretnymi przepisami – to warunek konieczny. Design w sprzedaży ma oczywiście niebagatelne znaczenie, jednak zanim dochodzi do projektowania opakowania, należy skupić się na informacjach priorytetowych. Niektóre informacje na etykiecie bowiem muszą się na niej znaleźć według prawa. Jakie przepisy to regulują? Co musi zawierać etykieta produktu?

Etykieta informacyjna w świetle prawa

Biorąc pod uwagę różnorodność etykiet opakowaniowych, z którymi spotykamy się na co dzień, można by założyć, że ich projektanci mają sporą swobodę w zakresie umieszczanych na nich informacji. Nic jednak bardziej mylnego. W Ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego znajdziemy zapisy, na mocy których producent ma obowiązek udzielić konsumentowi zrozumiałych danych na temat produktu. Mowa tutaj m.in. o przeznaczeniu i rodzaju produktu, informacjach dotyczących podmiotu produkującego lub importującego, a także znakach bezpieczeństwa i zgodności. Dzięki temu konsument może korzystać z produktu w pełni świadomie oraz zgodnie z jego przeznaczeniem. To właśnie etykietowanie towaru stanowi etap, na którym producent przekazuje konsumentowi wszystkie niezbędne dane. Obowiązkowe informacje na etykiecie będą zatem różniły się w zależności od rodzaju produktu oraz jego przeznaczenia.

etykieta_informacyjna

Jakie informacje na etykiecie produktu?

Oczywiście etykieta etykiecie nierówna. Trudno wymagać, by na opakowaniu płynu do mycia podłóg, pudełku klocków dla dzieci czy też butelce napoju gazowanego znalazły się dokładnie te same informacje. Zanim jednak przejdziemy do sklasyfikowania informacji ze względu na rodzaj produktów i ich przynależność do konkretnych branż, zacznijmy od przeanalizowania najważniejszych treści umieszczanych na etykietach.

  • Nazwa produktu
    Każda etykieta informacyjna musi zawierać nazwę produktu. Warto wspomnieć, że chodzi tu nie tylko o nazwę własną – tę stworzoną przez producenta, ale także nazwę zwyczajową, która wskazuje na rodzaj towaru.
  • Nazwa i dane producenta
    Kolejną informacją, która musi znaleźć się na każdej etykiecie, są szczegółowe dane producenta oraz importera produktu. W praktyce oznaczenie producenta na produkcie będą stanowiły informacje o konkretnych przedsiębiorstwach lub osach odpowiedzialnych, łącznie z ich danymi kontaktowymi i adresami.
  • Skład
    Inaczej wykaz wszystkich składników, łącznie z alergenami i dodatkami do żywności. Co istotne, na pierwszym miejscu wykazu składników na etykiecie musi znajdować się ten, którego w produkcie jest najwięcej. Etykieta informacyjna musi informować o rodzaju składnika powodującego alergię, ponadto informacja ta powinna zostać odpowiednio wyszczególniona. Ta informacja dotyczy przede wszystkim produktów spożywczych, ale także chociażby kosmetyków.
  • Zawartość netto
    Oznakowanie produktów spożywczych, kosmetyków, chemii gospodarczej i wielu innych zakłada podanie przez producenta masy towaru bez opakowania, czyli zawartości netto.
  • Data minimalnej trwałości / termin przydatności do spożycia
    Ta istotna informacja na etykiecie informuje konsumentów, kiedy produkt zacznie tracić optymalne jakościowe walory, a także do kiedy powinien zostać zużyty. W przypadku kosmetyków lub chemii będzie to data, do której towar zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości.
  • Warunki przechowywania lub przygotowania
    Opis warunków, w których produkt powinien być przechowywany, jest istotny m.in. dlatego, że wiąże się z terminem przydatności do spożycia. Nieprzestrzeganie zalecanych warunków może doprowadzić do przedwczesnego zepsucia się produktów spożywczych, utraty właściwości kosmetyków lub substancji chemicznych.
  • Wartość odżywcza
    Informacja dotyczy głównie produktów spożywczych, na których konsumenci powinni zobaczyć wartość energetyczną, a także zawartość poszczególnych wartości odżywczych: tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli.
  • Znaki i hasła ostrzegawcze
    W przypadku niektórych produktów istnieje ryzyko zadławienia się jego małymi elementami czy chociażby skaleczenia. Dlatego też niektóre towary muszą być wyposażone w czytelne piktogramy oraz hasła ostrzegawcze wskazujące na szczególne zagrożenie, np. Uwaga! Ryzyko zadławienia. W przypadku kosmetyków czy też chemii będą to zalecenia dotyczące szczególnych środków ostrożności, których należy przestrzegać podczas stosowania.
  • Ilość nominalna
    Parametr ten dotyczy głównie towarów paczkowanych, w przypadku których opakowanie zawiera więcej niż jeden przedmiot.

etykieta_produktu

 

Czym powinna charakteryzować się etykieta produktu?

Mając świadomość tego, że etykieta produktu umożliwia przekazanie konsumentowi istotnych danych na jego temat, warto wiedzieć także to, czym powinna się ona charakteryzować. W praktyce wymagane jest nie tylko to, by była czytelna i zrozumiała, ale również estetyczna i trwała, co wpłynie zarówno na postrzeganie klienta, jak i ograniczy ryzyko uszkodzenia. Mogłoby ono uniemożliwić odczytanie informacji, a co za tym idzie, negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo korzystania z danego produktu. Istotne jest także to, że obowiązkowe informacje na etykiecie muszą być napisane w języku polskim, co umożliwi sprzedaż produktu na krajowym rynku. Wymóg ten spełniają również etykiety wielojęzyczne, które są stosowane w przypadku towarów oferowanych w różnych krajach.

Etykieta zbiorcza a logotyp

Poza informacjami, które na każdej etykiecie muszą znaleźć się bezwarunkowo, warto również wspomnieć o logotypie. Chociaż to oczywiście nieobowiązkowy element opakowania, dobrze zaprojektowane logo producenta może zupełnie zmienić marketingowy wizerunek produktu i tym samym pozytywnie wpłynąć na jego sprzedaż. Warto więc myśleć o logotypie niekoniecznie jako o tym elemencie etykiety informacyjnej, który jest obowiązkowy, ale jako o tej części szaty graficznej, który jest jak najbardziej korzystny i wskazany. Etykieta z nazwą to bowiem coś zupełnie innego niż etykieta z unikalnym logotypem i nazwą. Niezależnie od branży, jeśli zależy nam na opakowaniu wysokiej jakości, warto zlecić wykonanie etykiety sprawdzonej firmie. Drukarnia fleksograficzna Atria oferuje druk na etykietach różnego rodzaju – począwszy od etykiet termokurczliwych, przez samoprzylepne, aż po woreczki foliowe i wiele innych. Skontaktuj się z nami – chętnie odpowiemy na twoje pytania i zaproponujemy optymalne rozwiązanie, lub skorzystaj z szybkiej wyceny: https://atriapolska.pl/szybka-wycena/.

FAQ

Co musi zawierać etykieta produktu?
Etykieta produktu to nośnik informacji, który zgodnie z przepisami musi w sposób zrozumiały przekazywać dane na jego temat. W praktyce ich zakres uzależniony jest od rodzaju produktu, ponieważ inne informacje są wymagane w przypadku wyrobów spożywczych (np. wartość odżywcza), a jeszcze inne na etykietach zabawek (np. znaki ostrzegawcze).

Czy na etykiecie musi być producent?
Oznaczenie producenta na etykiecie to element obowiązkowy, niezależnie od tego, czy jest to produkt spożywczy, czy może zabawka. W przypadku towarów importowanych konieczne jest natomiast umieszczenie na etykiecie nie tylko danych importera, ale również wskazanie kraju pochodzenia produktu.

W jakim języku musi być napisana etykieta produktu?
Jeżeli produkt będzie sprzedawany w Polsce, to konieczne jest umieszczenie na nim etykiety w języku polskim. W praktyce obowiązkowe informacje na etykiecie sporządzane są zazwyczaj w kilku językach, co pozwala oferować dany produkt na różnych rynkach.

zobacz starsze wpisy >