Zobacz 5 porad, jak zaprojektować idealną etykietę
6 października 2023
Aktualności o fleksografii Fleksografia ogólnie Fleksograficzne trendy Informacje o druku
Ci, którzy o marketingu mają chociaż podstawowe pojęcie wiedzą to doskonale. Inni czują to podskórnie, niektórzy z kolei niedowierzają, że ma ona tak duże znaczenie. My jednak potwierdzamy: etykieta produktowa to potężne narzędzie sprzedażowe! To, od czego w dużej mierze zależy sukces przedsiębiorstwa to właśnie projekt etykiety. Niezależnie od tego, czy w grę wchodzi tworzenie etykiet na butelki, kartony, słoiki czy opakowania foliowe, koncepcja ma tutaj ogromne znaczenie. Poznaj 5 porad, które pozwolą ci zaprojektować dla twojego produktu etykietę idealną!
Etykieta to potężne narzędzie marketingowe!
Kreatywna promocja w internecie i reklamy w przestrzeni publicznej są dla twojego biznesu kluczowe. Jeśli jednak zamierzasz się rozwijać, poszerzać ofertę produktów i grono zadowolonych klientów, musisz wiedzieć, że absolutną podstawą kompleksowej strategii marketingowej jest dobry projekt etykiety. To instrument komunikacji z klientem, który pozwoli ci nie tylko odpowiednio zaprezentować swój produkt na półkach sklepowych i w przestrzeni internetowej, ale także zbudować rynkowe zaufanie do marki oraz stale przyciągać nowych klientów. Teoretycznie w zakresie projektowania etykiet na butelki, słoiki, kartony i inne produkty dozwolone są wszystkie chwyty – chodzi o to, by wyróżnić się na tle konkurencji i zachęcić potencjalnego klienta do zakupu. Czy jednak faktycznie podążanie w tym zakresie wyłącznie za własną wizją i niebranie pod uwagę aktualnych trendów może wyjść na dobre?
Projekt etykiety – informuje, zachęca, inspiruje, prowokuje
By świadomie wykraczać poza ustalone granice, najpierw trzeba je poznać! By więc wiedzieć, jak w kwestii zaprojektowania etykiety odróżnić się od konkurencji rynkowej, należy zorientować się, jakie tendencje aktualnie dominują w branży. Przede wszystkim jednak warto dowiedzieć się, jakie są ogólne zasady i dobre praktyki tworzenia etykiet produktowych. Zanim przejdziemy jednak do porad praktycznych, przypominamy o dwóch najważniejszych funkcjach etykiet produktowych!
W pierwszym przypadku chodzi o przekazanie klientowi zestawu konkretnych treści – przy użyciu stosunkowo niewielkiej etykiety. W tej materii producent nie ma pełnej dowolności i jest zobowiązany przestrzegać przepisów prawnych. Na ten temat pisaliśmy jakiś czas temu we wpisie omawiającym informacje, które powinny znaleźć się na etykiecie. Głównie jednak dzięki funkcji wizerunkowej etykieta staje się tak skutecznym narzędziem marketingowym. Tutaj znaczenie będą miały zastosowane kolory, grafiki, kompozycja, czcionka, zastosowany materiał etykiety, a nawet sposób przekazania informacji!
Jak stworzyć idealny projekt etykiety?
Choć oczywiście nie da się osiągnąć ideału, wierzymy, że poniższe porady pozwolą ci stworzyć wyrazisty i nieszablonowy projekt, który umocni wizerunek twojej marki i pozwoli ci osiągnąć zamierzone cele!
- Postaw na spójność przekazu
Tworząc etykietę, potraktuj projekt etykiety jako element kompleksowej strategii marketingowej. Przekaz, który klient znajduje w internecie czy przestrzeni publicznej powinien być spójny z tym zawartym na etykiecie produktowej. W tym kontekście zwróć uwagę nie tylko na zastosowane grafiki, kolory, czcionki czy konkretne hasła reklamowe – nawet materiał etykiety może mniej lub bardziej wpisywać się w ogólny wizerunek przedsiębiorstwa czy danej linii produktów. W ten sposób wzmocnisz rozpoznawalność marki na rynku, zdobywając i podtrzymując zaufanie klientów. - Daj się zauważyć
Nie pozwól, by ogrom informacji, które muszą znaleźć się na etykiecie uczynił ją nijaką, nudną czy też trudną w odbiorze. Pomysłowy projekt etykiety zwiększy szanse na zainteresowanie klienta – przykucie jego uwagi na te kilka kluczowych sekund, które mogą zdecydować o sukcesie sprzedażowym. Wykorzystaj kontrastujące kolory i zaskakujące tekstury, spróbuj połączenia słów, grafik i ikon – daj sobie przestrzeń na eksperyment! Przede wszystkim jednak postaw na prostotę i trafność przekazu. Projektując etykietę, miej na uwadze nie tylko wizerunek marki, ale przede wszystkim produkt sam w sobie – dzięki temu klient szybciej znajdzie to, czego szuka. - Wyróżnij się
Jeśli chcesz zyskać klientów, musisz wyróżnić się na tle konkurencji. W tym kontekście tworzenie etykiet na butelki z winem, pudełka na kosmetyki czy foliowe opakowania na produkty spożywcze to spore wyzwanie, ponieważ klient za każdym razem stoi przed ogromnym wyborem. Sam produkt oczywiście powinien się obronić, ale to właśnie projekt etykiety odpowiada za pierwszy, inicjalny kontakt klienta z produktem. Jeśli ten nie wyróżni produktu wystarczająco, konsument wybierze inny produkt. Pamiętaj, kopiowanie pomysłów nie pomoże – wręcz przeciwnie. Zorientuj się, jakie trendy panują aktualnie w danej branży, jaki design proponuje konkurencja, zasięgnij opinii znajomych i potencjalnych klientów. Wreszcie postaraj się kreatywnie przetworzyć wybrane elementy i stwórz projekt etykiety, jakiej jeszcze świat nie widział! - Zaangażuj klienta
Zachęcenie klienta do interakcji jako metoda sprzedażowa spisuje się dużo lepiej niż zwyczajne informowanie. Oczywiście kluczowe dane muszą się na etykiecie znaleźć, ale najlepiej zamieścić je tam w jasny, nieskomplikowany sposób. Poza tym tworząc projekt etykiety, postaraj się „pójść pod prąd” i sprowokować klienta do przemyśleń. Możesz odwołać się do konkretnych emocji czy skojarzeń, zażartować, zadać konsumentowi krótkie pytanie lub zabawną zagadkę, użyć prostego skrótu myślowego czy gry słownej. Dopóki na etykiecie zawarte są niezbędne informacje, możesz skupiać się na angażowaniu konsumenta do wejścia w interakcję. W ten sposób wyraźnie zwiększasz swoje szanse na skuteczne przykucie jego uwagi we właściwym momencie robienia zakupów. - Wyeliminuj nieścisłości
Pamiętaj o tym, że projekt etykiety musi być czytelny pod każdym względem. Zbyt wiele elementów graficznych, ich niekorzystny układ, sprzeczne informacje, zbyt ciemne lub za bardzo kontrastujące kolory – te wszystkie elementy mogą sprawić, że klient w pierwszym kluczowym momencie odrzuci twój produkt. Dlatego też postaw na prostotę i czytelność przekazu. Przed opublikowaniem projektu nie wahaj się w tym kontekście zasięgnąć opinii znajomych, współpracowników oraz specjalistów.
Nie zapominaj o jakości!
Na koniec przypominamy: nawet najlepszy projekt etykiety wykonany w kiepskiej jakości nie zda egzaminu. Dlatego też tworząc i finalizując projekt etykiety produktowej, współpracuj z najlepszymi. Jeśli masz pytania lub wątpliwości, skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo – specjaliści drukarni Atria zaproponują optymalne rozwiązania.