przetargi
Pokaż dane kontaktowe

Bezpłatny wzornik

Blog

Atria Polska – świat druku fleksograficznego , miejsce gdzie dowiecie się co to jest drukarnia fleksograficzna , druk fleksograficzny, jak wyglądają różne procesy w drukarni flekso, dlaczego nie zawsze używa się folii, jak dobierać papier do projektu ekologicznych, zapraszam do śledzenia wpisów.

8 aktualnych trendów w projektowaniu graficznym

23 sierpnia 2023

Aktualności o fleksografii Fleksografia ogólnie Fleksograficzne trendy Informacje o druku

Design to branża wyjątkowo dynamiczna, stale ewoluująca i właściwie można by powiedzieć – niecierpiąca bezwładu. Poniektóre trendy w projektowaniu graficznym stawiają poprzednie pod znakiem zapytania, inne z kolei świadomie bazują na wcześniejszych pomysłach, przekształcając je w mniej lub bardziej świadomy sposób. Niektóre z tych kreatywnych koncepcji rezonują jednak bardziej niż pozostałe, a ich autorzy najczęściej bardzo szybko znajdują naśladowców. Szukasz inspiracji? Czujesz, że w twoim projektowaniu brakuje świeżości? Sprawdź, jakie trendy w projektowaniu graficznym królują w roku 2023!

Trendy w projektowaniu graficznym

Zanim skupimy się na tym, co jest modne w tym momencie, poświęćmy chwilę na wiodące tendencje w projektowaniu graficznym w roku ubiegłym. Co najbardziej przyciągało uwagę grafików oraz odbiorców w 2022 roku?

trendy w projektowaniu graficznym

Wyraźną inspiracją dla projektantów ubiegłego roku był okres lat 90. – czasy rozkwitu technologii, początków internetu. Ekscentryczne kolory, dominacja różu we wszystkich odcieniach, używanie prymitywnych ramek przypominających wygląd pierwszych przeglądarek internetowych, piksele czy dwuwymiarowa grafika – to elementy z nostalgią nawiązujące do ostatniej dekady XX wieku, a także pierwszych lat XXI wieku. Ważnym trendem był także maksymalizm, czyli celowe podkręcanie każdego aspektu kompozycji: wypełnianie przestrzeni, stosowanie różnorodnych barw i rozmaitych geometrycznych kształtów i ilustracji, eksperymentalnej typografii. Do głosu wyraźnie dochodził styl retro, a także stylistyka nawiązująca do surrealizmu. W kontekście 2022 roku warto także wspomnieć o nurcie brutalizmu, wykorzystującym asymetrię i estetykę buntu czy chociażby nieśmiertelnym minimalizmie. Jak te tendencje mają się do trendów w projektowaniu graficznym w bieżącym roku?

Trendy w projektowaniu graficznym 2023

Warto pamiętać, że branża projektowania graficznego bardzo dynamicznie reaguje na wszystkie bieżące wydarzenia, którymi żyjemy na co dzień. Nic więc dziwnego, że oprócz kontynuacji trendów takich jak minimalizm czy kreatywne wykorzystywanie geometrycznych kształtów, w 2023 roku pojawiają się koncepcje bazujące na algorytmach AI czy rozwiązania stawiające na biodegradowalność materiałów i przejście od perfekcyjnego do bardziej surowego designu. Po jakie rozwiązania sięgają projektanci, by wyróżnić charakter swojej marki w 2023 roku?

  1. AI w designie

    Wspomniane już projekty oparte na sztucznej inteligencji to jeden z najbardziej nowoczesnych trendów w projektowaniu graficznym. Zaawansowane algorytmy AI działają na podstawie uczenia maszynowego – tworzą grafiki na bazie wzorców i wytycznych. Możemy więc wygenerować interesującą grafikę na podstawie kilku dobrze dobranych słów. To innowacyjne narzędzie nie tylko przyspiesza proces tworzenia i otwiera nowe możliwości: fakt, że dany projekt współtworzyła sztuczna inteligencja dodaje także nieco nowoczesnego stylu, czyż nie?

  2. Gradienty i tekstury

    W 2023 roku projektanci coraz śmielej wykorzystują efektowne, czasem nieco szalone gradienty oraz tekstury ziarna i szumu. W ten sposób są w stanie nadać projektowi dodatkowy wymiar głębi i jakości dotykowej.

  3. Tekst w centrum

    Kolejnym trendem w projektowaniu graficznym, który w 2023 roku zyskuje coraz większą popularność jest umieszczanie tekstu w samym środku projektu. Grafika staje się tym samym bardziej bezpośrednia, dosadna i wyrazista. Tendencja ta idzie w parze ze śmiałymi zabiegami typograficznymi. Wyraziste fonty, duże rozmiary i pogrubienie czcionki – w ten sposób przekaz słowny wysuwa się na pierwszy plan, staje się bardziej dostrzegalny, a więc skutecznie przykuwa uwagę odbiorcy.

  4. Jasna i zdecydowana kolorystyka

    Instytut Pantone wybrał kolor 2023 roku: Viva Magenta 18-1750. Paleta wybranych kolorów w projektowaniu graficznym w dużej mierze decyduje o nastroju projektu. Tym razem projektanci chcą wprowadzić do kompozycji wyrazistość, radość i siłę, na co pozwalają im odważne, energetyczne i pulsujące kolory.

    aktualne trendy w grafice

  5. Wyrazisty minimalizm

    Trend obecny w designie od dawna, współcześnie przybiera na sile. Prostota formy, oszczędna liczba elementów i wyraziste akcenty: tym razem w postaci mocnych kolorów, kontrastu, geometrycznych kształtów i ekspresyjnych czcionek – takie zestawienie gwarantuje siłę przekazu i wyróżnienie swojej marki!

  6. Stylistyka retro

    Popularność stylistyki retro obserwujemy w designie już od jakiegoś czasu. W 2023 roku trend ten rośnie w siłę. Inspiracja stylem lat 50., 60. i 70., a współcześnie również późniejszych lat XX wieku przejawia się nieco zabytkowym i teksturowanym wyglądem grafik, a także wykorzystaniem charakterystycznych symboli i figur geometrycznych. Współcześnie styl retro często ewoluuje w kierunku wizji futurystycznych, nawiązując do tematyki nowoczesnych technologii i maszyn.

  7. Graficzny mistycyzm

    Charakterystycznym trendem w projektowaniu graficznym 2023 roku jest tworzenie projektów o tajemniczym, mistycznym charakterze, nawiązujących do astrologii, wróżbiarstwa, ikonografii czy mitologii. Kierunek ten łączy się najczęściej z bardziej stonowanymi i przytłumionymi kolorami (brązy, beże, zielenie i szarości), zaokrąglonymi cienkimi liniami, kontrastem, nawiązując również do estetyki litografii.

  8. Inspiracja naturą

    Obok powyższych trendów w designie niezmiennie utrzymuje się kierunek tworzenia projektów inspirowanych naturą. Graficy wykorzystują tutaj delikatne czcionki, cienkie linie, organiczne kształty i łagodne kolory, naśladując nierzadko strukturę słojów drewna czy powierzchnię kamieni i skał. W ramach tego kierunku stosuje się także organiczne, biodegradowalne materiały oraz naturalne tusze i farby.

Projektowanie graficzne – poznaj zasady gry

Śledząc bieżący rozwój designu można łatwo wywnioskować, jaka moda panowała w projektowaniu w roku ubiegłym, a także przewidzieć, co będzie modne w przyszłości. Przede wszystkim jednak jeśli zajmujesz się projektowaniem, warto wiedzieć, co piszczy w trawie w danym momencie! Świadome wpisywanie się w aktualne trendy w projektowaniu graficznym z pewnością ułatwi ci skutecznie wyróżnić produkty lub usługi twojej marki. Poza tym tworzenie projektów opakowań, etykiet produktowych, plakatów, ulotek, ilustracji, czy też projektowanie strategii marketingowej brandu to w pewnym sensie gra z bieżącymi trendami w designie. Im bardziej poznasz wiodące tendencje, tym lepiej przyswoisz zasady gry!

zobacz starsze wpisy >